”Da jeg gik ud over Langebro” er åbningsnummeret på Gas1. Men var det i virkeligheden Knippelsbro? Kim Larsen gik ud over en tidlig morgen i 71? og som så bare ikke rimede så godt?
JA! det var det, dette og mange andre anekdoter samt meget andet fik vi afklaret på vores rundtur på Christianshavn i GASOLIN´S fodspor, som optakt til:
Blue Circle Ordinær Generalforsamling
Som blev afholdt for 33. gang; Lørdag den 28. januar 2023 på det topmoderne;
5* Hotel NH Collection Copenhagen som stod i diagonal modsætning til 60´erne og 70´ernes Christianshavner slum, med Sofiegården, Kofoeds skole, og Huset på Christianshavn, som vi også kom forbi.
Vi startede vores guidede GASOLIN tur rundt på Christianshavn kl. 1300 på Christianshavns Torv (Metrostation).
Efter 2 timers vandring forbi; bla. dæmonernes port, Droningensgade hvor Gasserne boede og Christania, var vi klar til OG kl. 1500 på Hotel NH Collection Cph. med agenda ifølge vedtægterne, se referat nedenfor!
Da OG var afsluttet blev vores sponsorere præsenteret og vi fik solgt alle i ”BC Sweepstake 2023" inden den Obligatoriske GT stod klar.
Herefter er der dækket op til en lækker 3. retters gallamiddag ned passende vine til.
Da avecen var inhaleret fortsatte vi til Irish Pub på Frederiksberg ” hvor den slet slet ikke fik for lidt, for der var sprut i stride strømme, og hvor lamperne, de aldrig gik ud”
Se billededer fra OG 2023 her
Referat BC Ordinær Generalforsamling 2023
Lørdag den 28. januar 2023 kl. 15.00
Deltagere 29
Referat: JP
OG 2023 blev afholdt i lokale på Hotel NH Collection Copenhagen på Christianshavn.
1. Valg af dirigent
Erik Holther blev valgt til dirigent. Han startede med at konstaterer, at alle formalia omkring indkaldelse til OG er overholdt.
2. Formandens beretning (SB)
SB lagde ud med at byde velkommen til OG nr. 33 i BC år 34. Det er dejligt at se så stor deltagelse på årets OG (29 medlemmer).
Søren indledte med en personlig tak til julefrokostudvalget og ikke mindst Henrik og Ulrik for de pæne ord til årets julefrokost, hvor han blev foreslået som æresmedlem med baggrund i hans virke som BC-formand gennem 25 år (som faktisk nu er 27 år).
Derpå gennemgik han BC-året 2022 ved at kort refererer til de enkelte discipliner samt større begivenheder, som 2022 indeholdt. Året var gudskelov mindre præget af corona, så alle planlagte 8 discipliner kunne gennemføres.
Vi var gennem året 21,4 deltager i gennemsnit. Og vi så 35 forskellige medlemmer som deltagere.
Årets ”rookie” var Jørn Kahle, som deltog i 2 discipliner med en 1. plads i Gocart og 2. plads i Bueskydning. En flot entre ind i BC-verdenen.
Årets vinder blev Henrik Tinning efterfulgt af Henrik Aakjær og med Stig Arve Jepsen på 3. pladsen. Stort tillykke til de 3 podiepladser.
BC har i indeværende stund 38 medlemmer, hvoraf 16 er fra de oprindelige stiftende medlemmer. Ole Thers og Morten Dalsgaard valgte at melde sig ud af BC i løbet af 2022. Til gengæld fik vi to nye medlemmer: Jørn Kahle og Thomas Beyer.
Årets sommerfest måtte desværre ændres af 2 omgange. Men Jesper Schønnemann gav ikke op og fik arrangeret et fin fest i Malmø. Stor tak til Jesper for ihærdigheden.
Årets arrangement blev i 2022 Adventure skarp fulgt af Julefrokosten. Stort tillykke til Adventure arrangørerne (Erik, Stig, Rene Bang, Henrik Schwenn).
Søren gjorde opmærksom på, at BC nuværende hjemmeside kun understøttes af Microsoft Explorer. MS Explorer vil ikke blive understøttet af Microsoft efter juli 2022. Dette er endnu en grund til, at BC meget aktivt ser på mulighederne for at flytte hjemmesiden over på ny platform.
Bestyrelsen afholdt 8 møder gennem 2022 – heraf 1 på Teams. Desuden lykkes det endeligt at få afholdt Bestyrelsesmiddagen.
Søren sluttede af med at understrege det unikke ved BC – 34 år som forening af denne karakter er unikt. Det skal vi være stolte af. Afslutningsvis takkede Søren de øvrige bestyrelsesmedlemmer for deres indsats i 2022.
3. Fremlæggelse af revideret regnskab til godkendelse (OSH)
OSH startede med kort at orienterer om 2022 fra hans side.
Dette resulterer i et samlet årsresultat på et overskud på 400 kr. imod et forventet underskud på 19 kkr. Dette skyldes ikke mindst udbetaling af aktieudbytte og god økonomisk styring af Sommerfest.
Balancen er pr. 31.12.22 293 kkr (mindre fald ift. forrige år).
OSH understregede endnu en gang vigtigheden af at have bilag på alle udgifter. Afregningerne i 2022 har været i rigtig god stand for de fleste aktiviteter!
Er arrangørerne i en situation, hvor egentlig bilag kan ikke kan fremskaffes ved betaling, skal der være et medlem fra Bestyrelsen til stede ved betaling således, at der kan laves et bilag med en underskrift fra bestyrelsesmedlem.
Ole takkede til sidst revisorerne (Jesper Olesen samt Arnt Gustafsson).
Generalforsamlingen godkendte det fremlagte regnskab uden anmærkninger.
4. Fastlæggelse af medlemskontingent og indskud 2023 (OSH)
Nuværende kontingent på 250 kr. pr. måned fastholdes i 2023. Der varsles dog en stigning i kontingent til 300 kr. pr. måned fra 1. januar 2024 grundet de almindelige prisstigninger i samfundet gennem de sidste 10 år.
Indskud fastholdes for 2023 til at være på 5.000 kr.
Generalforsamlingen godkendte de fremlagte forslag til medlemskontingent og indskud.
5. Forelæggelse af budget 2023 (OSH)
Der er i 2023 afsat ekstra beløb til bl.a. hjemmeside og ikke mindst 30 års Jubi-tur til Grækenland. Der regnes med et underskud på 60 kkr hvilket svarer til tilskuddet til Grækenlandsturen.
Budget er baseret på nuværende 38 medlemmer samt 1 nyt medlemmer i løbet af 2023.
Generalforsamlingen godkendte det fremsendte budget.
6. Forslag fra Bestyrelsen (SB)
Bestyrelsen fremsætter – på vegne af Ulrik Damsgårds oplæg – et forslag om, at Søren Bruun gøres til æresmedlem af BC med udgangspunkt i hans store arbejde som formand gennem de sidste 27 år. Forslaget med godkendt med stor applaus.
Søren takkede for æren. Søren understregede, at han har meddelt bestyrelsen, at den medfølgende kontingentfritagelse er først noget, han vil drage nytte af i det øjeblik, han ikke længere er på arbejdsmarkedet.
7. Forslag fra medlemmerne (SB)
Jesper Schønnemann:
”Dress code for BC OG skal være smoking, butterfly, hvis skjorte og sorte sko.”
Der er enighed om, at dette punkt ikke skal skrives ind i vedtægterne. Derfor skal punktet heller ikke til egentlig afstemning. Til gengæld er denne gode tradition en del af BC’s ”husorden”.
Derfor bør punktet indgå i en ”guideline husorden” som Bestyrelsen vil udarbejde som rettesnor. Der er gennem årene blevet enighed om en lang række punkter, som vi følger uden at de enkelte punkter er defineret i vedtægterne. Claus Olesen påtog sig den opgave at lave en ”BC-husorden”, som samler op på alle de uskrevne beslutninger i BC-regi.
8. Discipliner BC Mangekamp 2023 (SB)
2023 disciplinerne blev gennemgået af SB. Igen i år er der en fin miks mellem et par gamle kendinge og helt nye discipliner se BC Aktiviteter 2023
Årets sommerfest kommer til at foregå på Stevns – et område tæt på København, som vi ikke har været i.
9. Valg til bestyrelsen
Følgende bestyrelsesmedlemmer er på valg:
Peter Bisgaard (stiller ikke op igen)
Henrik Bergsbo (stiller op)
Søren Bruun (stiller op igen)
Erik Holther (stiller op igen)
Ole Skjold (stiller op igen)
Henrik, Søren, Erik og Ole blev valgt.
Peter Bisgaard og Michael Weile (som forlod bestyrelsen sidste år), fik deres velfortjente gaver for lang og god tjeneste i bestyrelsen.
10. Valg af formand
Søren Bruun modtog genvalg som Formand for Blue Circle.
11. Valg af Revisorer
Arnt Gustavson og Jesper Olesen fortsætter som revisorer.
12. Kåring af Årets BC’er
Jesper Schønnemann blev kåret som Årets BC’er 2022. Ikke mindst for det flotte arbejde, som Jesper lagde i at få årets Sommerfest til at lykkes. Jesper er super god til at arrangere og giver ikke op!
13. Årets Dummy
Bestyrelsen har ingen kandidater til Årets Dummy 2022, så den er igen ”suspenderet”
14. Eventuelt
Ulrik Damsgård:
”Jeg vil godt høre lidt mere om Grækenlandsturen”
Claus Olesen orienterede lidt nærmere omkring turen: hvilket geografisk område, bådene og fordeling af deltagere på bådene, hvor meget sejlads kan man forvente m.m.
Bestyrelsen rundede den gode snak af med at opfordre alle med gode ideer (og ikke mindst lyst til at være med til at gennemføre) til at melde sig til at være del af planlægningsteam. Der er ikke noget, vi hellere vil end at have medlemmerne til at hjælpe med det store planlægningsarbejde, der altid er bag disse arrangementer.
Erik Holther sluttede af med at takke alle for god ro og orden og med et stort ”Held og lykke” i 2023.
Efter Ordinær Generalforsamling
1. Præsentation af vores Guld, Sølv og Bronze sponsorer
2. BC Sweepstake 2023 Se køb i BC Sweepstake 2023 her
3. GT + Gallamiddag
4. Fælles afgang til ”Irish Pub, Frederiksberg”
Referat JP