Kontakt
Forside
BC mangekamp
BC mangekamp arkiv
BC resultater
BC statistik
BC aktiviteter
BC medlemmer
BC shoppen
Om Blue Circle
BC vedtægter

STATS
Online nu : 2
Besøgende i alt : 2484063
Medlemmer i alt : 36
MEDLEMS LOGIN
Brugernavn
Kodeord

BC aktiviteter

BC aktiviteter giver dig en oversigt over hvad der er sket ved diverse arrangementer såsom sommertouren, BC business og BC family samt referater fra Ordinær Generalforsamling og Ekstraordinær Generalforsamling.

BC Business på S/Y Stormbird/1999 13/10/1999

BC Business på S/Y Stormbird

Se invitationen her

Onsdag 13. oktober 1999 stod vi der Forventningsfulde, 10 mand høj, på kajen ved Skovhoved havn. Blodet susede lidt stærkere rundt i kroppen end normalt, ved synet af denne, 54 fod lange racer båd. Dens bredde var 4,9 m og den stak 2,9 m i dybden. Vægten på denne havets ,"Jensen Interceptor", var 11,800 kg. Riggen var 28m. Storsejlet var "sølle" 95 m. Genuaen var 82 kvm. Selve spinnakeren var 280 kvm. Topfarten var målt til omkring 27 knob.

Nu skal det til alles retfærdighed lige nævnes, at jeg bestemt ikke har den ringeste forstand på hverken sejlads eller både. Dog vil jeg indskyde ,at selv på en landkrabbe som mig, var rundvisningen på Stormbird en meget betagende oplevelse. Så i kan vel nok forestille jer ,hvordan Erik og ...... må have følt det i maven.

Søren Jensen som ejer båden formåede at give os en dejlig aften ombord på Stormbird. Han kunne fortælle mange hyggelige historier gennem et langt liv på søen. Søren debuterede som 16 årig ved at tage plads på en 65 fods Swan, som hørte til i London. Han sejlede rundt og oplevede en masse spændende sammen med bådens ejere, selveste Pink Floyd.

Som 23 årig var der en rig dansker der spurgte Søren om han var interesseret i at stå med ansvaret for dennes nye bådprojekt. Søren sagde ja og fandt et værft og fik bygget en båd. Nu var det tid til at prøve lykken og udnytte sine medfødte evner til at bruge sine hænder. Så Søren bankede et firma op sammen med en partner, hvor de solgte og byggede blandt andet garderobe skabe. Fimaet voksede og snart havde de 65 mand ansatte.

En dag da Søren havde sendt en stor del af hans tjente penge ned til dejlige Luxenborg blev han ringet op af en bankmand som meget gerne ville hjælpe Søren med at få hans penge til at yngle .Søren sagde ja, og i et par år legede de to "drenge" rigtig godt sammen og blev ganske godt ved muffen.

Hjemme i London kunne Sørens bank følge med i hans arbejder, og en dag blev han kontaktet af banken som tilbød ham, at stå på egne ben .Nu havde han for alvor mulighed til at gøre hvad han ville. Så i midten af firserne blev Søren byggematador i den store stil, lidt for stor, for pludselig vendte ejendomsmarkedet den forkerte vej i forhold til hvad Søren havde planlagt. Markedet faldt pludseligt med 30 % og inden Søren nåede at opfatte hvad der skete faldt det yderligere med 50%. Han gik på røven, så det kunne mærkes.

Først for 1.5 år siden slap han ud af sit konkursbo. Samtidig med at dette bygge eventyr stod på sejlede han rundt i verden i sin Swan båd. Skæbnen ville så at han kom i kontakt med en nordmand ved navn Carl Otto Løvenskjold, hvis Swanbåd var gået i stykker. Søren fiksede hurtigt båden , men i mellem tiden var der opstået et venskab mellem Søren Og Carl Otto.

Til historien hører at Carl Otto er en af Norges største jordbesiddere .Han ejer et område udenfor Oslo som er 60 km bredt og 120 km langt. Carl Otto er også indehaver af flere store byggemarkeder og savværker. Da Søren for ca. 3 år siden præsenterede sin nye ide' for Carl Otto sagde han super og i dag driver de to et "team building" fima sammen.

Sørens mål er at få 5 både magen til Stormbird. Stormbird er tegnet af en af verdens førende bådmagere Ed De Boviar som navnet til trods er englænder. Der findes kun en af slagsen i verden. Den blev bestilt af en tidligere irsk minearbejder, som blev ganske velhavende da han opbyggede et af Englands største transport firmaer.

Det specielle ved Stormbird er at den er bygget i tre omgange. Først byggede man et træskelet som man beklædte med en blanding af kevlar og epoxy, dernæst i to omgange blev skroget beklædt med skum og andre blandingsmaterialer for til sidst at blive "bagt" sammen i en ovn i en uge. Den er totalt strippet for alt overflødigt , men har til gengæld alt det isenkram man behøver for at kunne komme sikkert over atlanten.

Der er to store rat og en trappe som alle er lavet af Titanium. Alt i alt tror jeg nok jeg kan sige at alle ombord havde en hyggelig og inspirerende aften. Det var sjovt at sidde og lytte til en mand som har oplevet så meget fantastisk på så relativt kort tid (Søren er omkring de 40 år).

Fremmødte var : Charlie - Stig - Erik - Per - (Per's søn) - Christian Juul - Christian Kjøller - Christian de Bang - Jens.

Hilsen fra Christian de Bang & Jens Valkki.

 


TILBAGE


PRINT