Kontakt

Brugernavn
Kodeord

BC mangekamp

Her finder du en oversigt over de næste aktiviteter der er planlagt for 2024. Efterhånden som aktiviteterne afvikles, kan du læse beretningen under BC mangekamp arkiv.

BC Medlemmer tilmelder sig kommende aktiviteter ved at logge ind på forsiden og klikke på 'Tilmeld' under aktiviteten.

Her finder du en Huskeliste og budget  for arrangører af BC Aktiviteter 2024

BC Adventure 2022 09/09/2022

Adventure 2022 – ”Langt fra Alfavej”

9-11 september 2022 ”You will never forget”

Beretning.

Tænker at overskriften holdt vand. Al den stund vi endte med at tage ophold i/på Danmarks mest øde og utilgængelige sted – Fyrgården på det aller østligste punkt på den afsides ø – Anholt.

I BC havde vi i fællesskab besluttet at årets adventure kunne indeholde 2 overnatninger i modsætning til hvad vi hidtil har haft nemlig 1 – bla fordi  vi havde et adventure  ”til gode” pga. sidste års aflysning.

18 BC’ere havde tilmeldt sig – to afbud i sidste øjeblik.

Den oprindelige plan gik ud på at løfte hele flokken fra EKRK (Roskilde Lufthavn) i to fly (Pilot Hannibal ven af mig og jeg selv Erik) a tre hold til Anholt fredag og tilbage igen søndag eftermiddag.

Men vejrudsigten var rædsom – kraftigt lavtryk, meget regn og stærk blæst på tværs af banen på Anholt.Heldigvis havde vi i planlægningsgruppen – Rene, Stig J., H. Schwenn og mig selv – mulighed for en plan B., at kunne sejle via Molslinjen og videre fra Grenå til Anholt – men det tog en krig af tid.

Men det måtte vi gøre. Allerede på Molslinjen forklarede jeg at vi havde en gæst med; Hannibal som skulle have fløjet fly nr 2. Tak fordi i tog så pænt imod ham. Han var parat til at gøre os en stor tjeneste. Vi anduvede Anholt fredag eftermiddag og det var klaret op, så Schwenn kunne guide os igennem den østlige del af Anholt på lejede cykler med en videns konkurrence om Anholt. Cykelturen sluttede ”ved Ankeret”, de fleste fik besked på at vandre ad stranden øst på mod fyret – en stille og rolig gåtur på ca. 10 km. Rene og jeg cyklede tilbage til Havnen, hvor vi før cykelturen havde vi lagt vores bagage i ladet på en Landrover ved siden af Coop’s madudbringelse. Nøglen drejet og – helt død LandR., Rene ville åbne motorhjelmen og fandt en hovednøgle til batteriet (som jeg ikke var blevet briefet om fandtes, trods en halv times briefing om regler for kørsel med LandR) og så startede den med det samme. Der var et par minutter hvor vi var lamslåede !!

Vi kørte ad Nordstranden til fyret og bagbord om og videre til Fyrgården. Den gamle fyrgård, hvor 4 eller 5 familier boede og arbejdede er et helt vildt isoleret femkantet bygningskompleks der har stået der siden dets bygning i 1826. Der var das, petroleums lamper, gas køleskab, og kakkelovne og vand fra brønd (smagte herligt) – så basic kan vel godt kalde det. På en gang fantastisk æstetisk og samtidig noget gammelt lort. Men jeg faldt pladask for det første gang jeg sejlede til Anholt helt tilbage i 1980.

Nogle havde styrke til at gå hele vejen ad stranden til Fyrgården andre blev samlet op og kørt til Fyrgården. Indkvartering, madlavning og et forsøg på fra min side at fortælle om husordenen og andre formaliteter – der fuldstændig druknede i manges ønske om at høre deres egen høje røst. Dejlig mad, vin og lyset fra petroleumslamperne – den fredags aftens- agtige stemning af at hele weekenden var vores !!

Kort søvn, lørdag morgen. Katastrofe stemning – vin beholdningen var low. Coop lukkede kl. 12.00 og vi skulle også op i Anholt, der er placeret 50 m fra Fyrgården. Heldigvis fik vi handlet i Coop – cyklkede fra ankeret til Coop og kørte i LandR tilbage til Fyrgården.

Omkring kl. 12:45 spadserede vi til Fyrtårnet hvor Poul og Birgitte på forbilledlig vis fortalte om både Fyrtårnet, Englands besættelse af fyret efter og under Napoleons krigene og lidt om Fyrgården.

Rustik selvsmurt frokost og så Stigs finurlige konkurrencer (de var lette i vægt (skulle jo oprindelig løftes til øen) men svære og sjove at udføre)).  Kosteskafter, gåen med plastik chartegue og knob binding blandt flere. Samlet blev Stig nr. 1, og Jesper O. og Aakjær på en delt 2. plads. Øvrige resultater kan ses nedenstående.

Fri leg – badning lige nedenfor fyret. Gin tonic i solen ude i Fyrgården. Sublim madlavning i det gammeldags køkken. Hygge og natmad på grill. Dem der havde optændt grillen var styrtet i søvn så vi få mådeholdne kunne spise stille og roligt og høre hvad hinanden havde at sige.

Søndag morgen kort briefing, og forbilledlig hurtig perfekt oprydning og evakuering af Fyrgården og retur via LandR, gåen ad stranden eller ørkenen til havnen. Påmønstring af Anholt færgen, frokost af medbragte rester, besøg hos Poul i maskinrummet (og en særdeles vigtig snak om aviation – Hannibal, Poul og jeg).

Rasende kørsel til Marselisborg lystbådehavn, hastig kaffe, Molslinjen retur og træt hjemme søndag aften.

Håber i skattede dette Adventure – for det var det i særklasse det sværeste og største Adventure jeg nogensinde har arkitektueret   ”You must never forget” – men det er selvfølgelig bare et standpunkt !

Referent Erik.

BC 8-kamps stilling efter 5. disciplin 2022

Tilmeldte
Ingen tilmeldte endnu.
Log ind for at tilmelde dig.